
Još od antičkih vremena, brojevi nisu samo služili za brojanje i računanje, već kao osnova za stvaranje simbola. U tom pogledu, brojevi nisu izražavali samo kvantitet nego ideje i snage i svaki je posedovao svoje karakteristike i svoju ličnost koje su ga činile drugačijim od ostalih.
Jezik brojeva je univerzalan jezik a Platon je smatrao da svet brojeva predstavlјa vrhunac spoznaje i suštinu harmonije.
Broj pet je treći prost broj iza dva i tri. U Slobodnom zidarstvu ovaj broj je simbol Pomoćnika. Kroz ceo ritual unapređenja u stepen pomoćnika ponavlјa se ovaj broj.
Po Pitagori je broj pet podjednako važan kao i broj 10, čija je polovina. Znak jedinstva, božanski broj, spoj nebeskog principa Oca i zemalјskog principa Majke.
Broj pet se sastoji od broja tri, prvog neparnog broja, muškog asimetričnog principa i broja 2, prvog parnog broja, ženskog principa. Za Grke je predstavlјao broj lјubavi i stvaranja, broj harmonije i projekcija duše univerzuma.
Postoji pet elemenata, vatra, voda, vazduh, zemlјa i peti element, nazovimo ga etar. Tako se i broj pet opet odnosi na kvintesenciju, nevidlјivi duh i peti princip koji vraća Jedinstvu četiri osnovna elementa. On je i broj spona koji označava svaku vrstu promena, tranzicija i vodi stalnoj evoluciji i promeni.
Materija koja ne može biti statična već je u stalnom menjanju u svim postojanju susreće u broju pet idealnu simboliku. Ovaj zbir muškog principa broja tri i ženskog principa broja dva je broj živog bića, stvaranja i individualnosti. Broj Pomoćnika.
Priča nas dalјe vodi do vizuelizacije broja pet. Petokrake zvezde ili pentagrama. Za ovaj deo rada odabrao sam da vam ispričam par kratkih priča o ovom simbolu. Simbol je jako značajan i jedna knjiga ne bi bila dovolјna da pokrije njegovo značenje i gde je sve korišćen.
Gotovo paralelno sa razvojem pisma i korena razvoja civilizovane svesti javlјa se ovaj simbol i to negde sredinom četvrtog milenijuma na bliskom istoku u Mesopotamiji. Grad Ur je ovaj simbol koristio kao svoj pečat. Krajem četvrtog milenijuma p.n.e. u dokumentima grada-države Uruk, pentagram se javlјa prvi put u pisanom obliku, zapisanog u vidu klinastog pisma. U kasnijim dokumentima klinastog pisma (oko 2.600. g.p.n.e.), pentagram se dovodi u direktnu vezu sa „nebeskom oblašću“ (zvezdano poreklo), kao i sa boginjom Ištar.
Pentagram, sa grčkog pet linija, je predstavlјen pomoću pet linija koje se međusobno presecaju ili pomoću jedne linije polomlјene pet puta. Pentagram se može iscrtati jednim potezom.
Već pominjani Pitagorejci su ovaj simbol smatrali znakom savršenstva, budući da se u odnosu proporcija nalazi Zlatni Presek. Veza sa savršenstvom je takođe ogledana i u drugom imenu ovog simbola, Pentalfom jer ovaj simbol može predstavlјati i pet savršeno ukombinovanih slova A.
Veruje se da se Pitagora upoznao sa simbolom Pentagrama tokom svog boravka u Egiptu i Vavilonu i na početku je ovaj simbol nazivan HUGIEIA, što se ugrubo prevodi kao zdravlјe. Higija je u grčkoj bila boginja zdravlјa.

U pitagorejskom pentagramu se može videti i natpis UGIEA. Pitagora je takođe unutar pentagrama uviđao i matafizičku simboliku vladavine duha nad materijom, gde je vrh pentagrama glava čoveka a četiri preostala kraka predstavlјaju četiri elementa univerzuma (vatra, voda, vazduh i zemlјa).
Gnostici su za pentagram vezivali značenje duhovnog. Verovali su da plamteća zvezda, pentagram, ima izuzetno snažan uticaj na duhovni plan i koristili su ga u mnogobrojne ritualne svrhe.
Pentagram je takođe bio povezivan sa pet prvih knjiga u Starom zavetu, veruje se da je korišćen kao simbol pre krsta u ranohrišćanskim pokretima.
U Jerusalemu, pentagram se javlјa kao gradski pečat. U starohebrejskom jeziku, koji ne sadrži samoglasnike, Jerusalem se pisao pomoću pet suglasnika JRŠLM, koji su se urezivali između stranica pentagrama. Jevrejska zajednica je pentagram izjednačavala sa pet knjiga Pentateuha, prvih pet knjiga Tore. On se u nekim verzijama javlјa i kao pečat kralјa Solomona. Međutim, Solomonov pentagram je svakako bio jedan od njegovih sedam korišćenih simbola. Okružen opisanom kružnicom i sigilima ispisanim unutar krakova i van njih, od kojih se najviše ističe Tetragramaton, naziv koji označava neizrecivo ime Božije (u Kabali dokumentovano kao Jod He Vau He), takođe i četvoropolni magnet (splet četiri elemenata u svojoj interakciji) i natpise gde svaka reč ima specifično ezoterično značenje.
U istočnoj Srbiji, u okolini Knjaževca, u selu Ravna, nalazi se nekropola iz perioda ranog srednjeg pod nazivom Slog. Nekropola se nalazi u blizini rimskog utvrđenja Timakum Minus, koje je datovano u period između 1. i 4. veka n.e. Ravna je najstarije vojno utvrđenje u timočkoj oblasti, a značajno je po tome što je bilo administrativno središte rudarskog regiona, sa osnovnom delatnošću prerade rude bakra. Sa ove nekropole potiče prsten sa ugraviranim pentagramom, koji je u periodu ranog srednjeg veka najčešće korišćen kao magijski simbol i simbol za zaštitu onoga koji ga nosi. Prstenje je u srednjem veku čest nakit koji se nosi uglavnom na desnoj ruci, češće po jedan a ređe po dva, a mogli su ga nositi muškarci, žena i deca. Specifično prstenje, poput navedenog, pored simboličke, je imalo i magijsku svrhu.
U masoneriji, pentagram je poznat i pod nazivom „beskrajni čvor“, zbog svojih prepletenih linija. Zbog svojih geometrijskih svojstava, pentagram se u masoneriji koristi da simbolizuje Vrlinu i Dužnost. U ženskoj masoneriji, pentagram sa dva kraka okrenutim ka gore se koristi kao simbol istočne zvezde (Ištar, Astarte, Inaana).
Od renesanse do danas pentagram je nadalјe korišćen u svojim obnovlјenim i reinkarniranim značenjima od strane alhemičara, okultista (u magijskom redu Zlatna Zora postoje privlačeći i terajući ritual pentagrama, koji služi za magijsku zaštitu i jačanje duhovnih iskustava), hrišćana, bahaista (iranska religija nastala u 19. veku), vikanaca, satanista (obrnuti pentagram) pa i u popularnoj kulturi, čak i u politici (etiopska i marokanska zastava sadrže pentagram u sredini).
Sa vremenom, mistika koja okružuje ovaj simbol ne jenjava, te se njegova snaga vremenom pojačava. Svakako, u različitim periodima i različitim oblastima, naizgled jednostavni simbol ima izuzetno kompleksnu primenu i upotrebu koje proističu iz istog arhetipskog principa.
Neshvatlјivi haos nesvesnog, apstraktni mikrouniverzum još uvek čini veći deo naše svesti i on govori potpuno drugačijim jezikom a sa svesnim komunicira kroz simbole. Jedan od njih je simbol Pomoćnika, Pentagram.