46-3 Moralne pouke i teme za razmišljanje I stepena Škotskog obreda

Ciljevi masonskog školovanja su:

STICANJE ZNANJA, (usmerava pažnju, prikuplja i sređuje određene informacije, identifikuje izvore i poreklo, razmišlja i rasuđuje, akumulira i pamti, obogaćuje sospstvenu kulturu),

ISTRAŽIVANJE, (u punoj slobodi, bez predrasuda i ograničenja, tzv. “čitanje između redova”, u cilju šireg, dubljeg i suštinskog razumevanja i transcendentacije u sferama simbolizma, duhovnosti i dr., pojedinačno ili u grupi), i

RAZVOJ LIČNIH KVALITETA, SPOSOBNOSTI I VEŠTINA (na primer, veštine ćutanja, kod I – učeničkog stepena).

Školovanje u sistemu Škotskog Obreda, Drevnog i Prihvaćenog, se odvija u stepenima, od 1 do 3, i od 4 do 33 stepena. Sadržaj svakog stepena uključuje:

  1. Rituale i pouke.
  2. Objekte i njihov simbolizam.
  3. Legende, njihov simbolizam i pouke.
  4. Zvukove, svetlo, boje i sve drugo što doživljavamo posredstvom naših pet čula.
  5. Etičke pouke.
  6. Teme za razmišljanje (kontemplaciju), uključujući i pisanje sopstvenih skica o obrađenim temama, kao i njihovo razmatranje unutar radionica.

Navedene sadržaje od 1 do 4 smo u prilici da neposredno iskusimo tokom svoje masonske prakse, kao i da studiramo iz knjiga rituala i Masonskog priručnika naše Obedijencije, kao i brojnih drugih izvora.

Zato bi se u ovom radu osvrnuo samo na navedeno pod brojem 5 i 6, odnosno na etičke pouke i teme za razmišljanje (kontemplaciju), u ovom slučaju samo prvog (učeničkog) stepena ŠODP.

ETIKA MASONSKOG UČENIKA (ŠEGRTA)

Učenik je:

  • Slobodan i moralan,
  • Privržen je onome u šta veruje,
  • Neumorno radi na poboljšanju čoveka ka njegovom intelektualnom i moralnom savršenstvu,
  • Stvara ideje časti i vrline,
  • Koristi iskustvo inicijacije kako bi razvio nove praktične alate,
  • Stiče mudrost, tj. umetnost življenja,
  • Proglašava postojanje kreativnog principa, koji se zove Veliki Arhitekta Univerzuma,
  • Ne postavlja nikakva ograničenja u potrazi za istinom i prožima se tolerancijom,
  • Isključuje iz lože svaku političku ili versku diskusiju,
  • Bori se protiv neznanja,
  • Pokorava se zakonima svoje zemlje, živi časno i zalaže se za pravednost,
  • Voli svoje bližnje,
  • Radi na progresivnoj i mirnoj emancipaciji čovečanstva,
  • Posvećen je putevima vrline,
  • Njegova reči i dela su prožete milosrđem.

Teme za razmišljanje:

  • Kecelju su nosili i najslavniji i najskromniji.
  • Svi sati su korisni.
  • Težnja da se posao završi do postizanja savršenstva.
  • Ruža i par belih rukavica.
  • Vežbati dobročinstvo i humanitarni rad.
  • Slobodan čovek se uzdržava od uzaludnih poslova.
  • Svetlost. Neka nas osvetli.
  • Sve je ispravno i savršeno.
  • Veliki Arhitekta Univerzuma.
  • Oltar zakletve i tri velika svetla.
  • Knjiga svetog zakona.
  • Nacrtati tepih lože I stepena.
  • Neka mudrost vodi našu gradnju, neka je snaga izvede, neka je lepota upotpuni.
  • Loža Sv.Jovana.
  • Sloboda, jednakost, bratstvo.
  • Usmerimo naša srca ka bratstvu.
  • Mozaički pod.
  • Neka mir vlada na Zemlji, neka ljubav vlada među ljudima, neka radost bude u svim srcima.
  • Alati učenika.
  • Oficiri lože.
  • Sve je savršeno.
  • Prevladavanje strasti.
  • Ogroman je domet misli i akcije.
  • Radni tepih.
  • Bratski lanac.
  • Raditi slobodno, revnosno i radosno.

NAPOMENA: Navedena etička pravila i teme za razmišljanje su preuzete (doslovno prevedene) iz knjige “Progresson initiatique à travers les 33 DEGRÉS du Rite Écossais Ancien et Accepté” od R.-C.Huqlosa, France 2017.

D.I
PL Timakum
VNLS