Ciljevi masonskog školovanja su:
STICANJE ZNANJA, (usmerava pažnju, prikuplja i sređuje određene informacije, identifikuje izvore i poreklo, razmišlja i rasuđuje, akumulira i pamti, obogaćuje sospstvenu kulturu),
ISTRAŽIVANJE, (u punoj slobodi, bez predrasuda i ograničenja, tzv. “čitanje između redova”, u cilju šireg, dubljeg i suštinskog razumevanja i transcendentacije u sferama simbolizma, duhovnosti i dr., pojedinačno ili u grupi), i
RAZVOJ LIČNIH KVALITETA, SPOSOBNOSTI I VEŠTINA (na primer, veštine ćutanja, kod I – učeničkog stepena).
Školovanje u sistemu Škotskog Obreda, Drevnog i Prihvaćenog, se odvija u stepenima, od 1 do 3, i od 4 do 33 stepena. Sadržaj svakog stepena uključuje:
- Rituale i pouke.
- Objekte i njihov simbolizam.
- Legende, njihov simbolizam i pouke.
- Zvukove, svetlo, boje i sve drugo što doživljavamo posredstvom naših pet čula.
- Etičke pouke.
- Teme za razmišljanje (kontemplaciju), uključujući i pisanje sopstvenih skica o obrađenim temama, kao i njihovo razmatranje unutar radionica.
Navedene sadržaje od 1 do 4 smo u prilici da neposredno iskusimo tokom svoje masonske prakse, kao i da studiramo iz knjiga rituala i Masonskog priručnika naše Obedijencije, kao i brojnih drugih izvora.
Zato bi se u ovom radu osvrnuo samo na navedeno pod brojem 5 i 6, odnosno na etičke pouke i teme za razmišljanje (kontemplaciju), u ovom slučaju samo prvog (učeničkog) stepena ŠODP.
ETIKA MASONSKOG UČENIKA (ŠEGRTA)
Učenik je:
- Slobodan i moralan,
- Privržen je onome u šta veruje,
- Neumorno radi na poboljšanju čoveka ka njegovom intelektualnom i moralnom savršenstvu,
- Stvara ideje časti i vrline,
- Koristi iskustvo inicijacije kako bi razvio nove praktične alate,
- Stiče mudrost, tj. umetnost življenja,
- Proglašava postojanje kreativnog principa, koji se zove Veliki Arhitekta Univerzuma,
- Ne postavlja nikakva ograničenja u potrazi za istinom i prožima se tolerancijom,
- Isključuje iz lože svaku političku ili versku diskusiju,
- Bori se protiv neznanja,
- Pokorava se zakonima svoje zemlje, živi časno i zalaže se za pravednost,
- Voli svoje bližnje,
- Radi na progresivnoj i mirnoj emancipaciji čovečanstva,
- Posvećen je putevima vrline,
- Njegova reči i dela su prožete milosrđem.
Teme za razmišljanje:
- Kecelju su nosili i najslavniji i najskromniji.
- Svi sati su korisni.
- Težnja da se posao završi do postizanja savršenstva.
- Ruža i par belih rukavica.
- Vežbati dobročinstvo i humanitarni rad.
- Slobodan čovek se uzdržava od uzaludnih poslova.
- Svetlost. Neka nas osvetli.
- Sve je ispravno i savršeno.
- Veliki Arhitekta Univerzuma.
- Oltar zakletve i tri velika svetla.
- Knjiga svetog zakona.
- Nacrtati tepih lože I stepena.
- Neka mudrost vodi našu gradnju, neka je snaga izvede, neka je lepota upotpuni.
- Loža Sv.Jovana.
- Sloboda, jednakost, bratstvo.
- Usmerimo naša srca ka bratstvu.
- Mozaički pod.
- Neka mir vlada na Zemlji, neka ljubav vlada među ljudima, neka radost bude u svim srcima.
- Alati učenika.
- Oficiri lože.
- Sve je savršeno.
- Prevladavanje strasti.
- Ogroman je domet misli i akcije.
- Radni tepih.
- Bratski lanac.
- Raditi slobodno, revnosno i radosno.
NAPOMENA: Navedena etička pravila i teme za razmišljanje su preuzete (doslovno prevedene) iz knjige “Progresson initiatique à travers les 33 DEGRÉS du Rite Écossais Ancien et Accepté” od R.-C.Huqlosa, France 2017.