31-1 Templ – crkva

Istorija kao “učiteljica života”, nikada nije mogla do kraja da rasvetli događaje iz dubine vremenske tame prekrivene sopstve-nim interesima i emocijama. Istoričar je, ipak, samo čovek, onaj koji se osvrće i zagleda u prošlost da bi saznao nesaznatljivo ili video nevidljivo. Ukoliko više uspeva da razgrne mračne slike utoliko se postavljaju više pitanja a odgovori postaju sve manje pouzdaniji.

Pitanje, po sebi, se nužno postavlja: da li mi, koji nismo istoričari, uspevamo da verom u nama, imaginacijom i nadčulnim prodremo dublje i “vidimo” više. Da li možemo da sagledamo stvarnu vezu u vremenskom i istorijskom tesnacu između reda vitezova Templara i Slobodnih zidara. Teško je ovo potvrditi ali, takođe, demantovati …

Read More

30-5 Masonska muzika

Još od najranijih dana modernog slobodnog zidarstva muzika je bila zastupljena, kako kroz rad u ložama, tako i u okviru banketa oko bele trpeze. U početku su to bile pesme i kantate koje su voklano izvodili članovi loža, da bi vrlo brzo počeli da se javljaju i instrumenti kao pratnja, u početku žičani, potom gudački, a onda i duvački. Anderson u svojim Konstitucijama iznosi tekstove nekih ranih pesama, koje su govorile o vezama između masona i biblijskih i istorijskih ličnosti. Nažalost, melodijski zapisi ovih pesama nedostaju. U drugoj polovini 18. veka u mnogim francuskim ložama se formira tzv. kolona harmonije, koja se sastoji od šest ili sedam instrumenata, …

Read More

30-4 EKONOMIJA NEVIDLJIVE RUKE TRŽIŠTA VIĐENA OČIMA SLOBODNOG ZIDARA (OD EKONOMIJE OHRABRENJA DO EKONOMIJE RAZOČARENJA)

„Pustinja postsocjalizma“

Kao što se pad Berlinskog zida 1989. smatra prekretnicom u blokovskoj podeli sveta i geopolitičkom preoblikovanju globalne ekonomije, tako se i petooktobarske promene 2000. u Srbiji uzimaju kao početak izgradnje tržišne ekonomije i preduzetništva. Kreatori ekonomske politike u Srbiji su se opredelili za monistički koncept neoliberalne ekonomije kao glavnog arhitektu vlasničkog, organizacionog, marketinškog i menadžer-skog prestrukturiranja privrede. Petooktobar-ske promene najavile su novi model društveno-ekonomskog redizajniranja privre-de Srbije. Stari temelji se ,,ruše“ s euforičnim obećanjem o izgradnji „dugoočekivane moderne Srbije“. U promociono-komunika-cionom miksu kreiranja „nove“ Srbije akcenat je stavljen na promene u svim segmentima: političkom, privrednom, socio-kulturološkom, etičkom, društveno odgovornom poslovanju itd.

Proces privatizacije društvenih preduzeća u Srbiji je …

Read More

30-3 Slobodan zidar na proputovanju od inicijacije do pomoćnika za spoznajom tajni slobodnog zidarstva

Polazeći od činjenice da se Slobodno zidarstvo održalo  ovoliko vekova zhavaljujući Bratskom lancu-energiji koja povezuje svu Braću bez obzira na sve različiosti  (nacionalne, verske, akademske i dr.), s jedne, i da je Slobodno zidarstvo nauka o moralu-etici, pod velom alegorije ilustrovana simbolima, s druge strane, s iskrenom verom u Velikog Arhitektu Svemira, hronološki ću (ali u kraćim crtama) izneću svoja osećanja na proputovanju (traganju) za spoznajom tajni Slobodnog zidrastava. Na tom putu pročišćenja osvrnuću se na  svoje „moralno-etičko prosvetljenje (samospoznaju), s jedne, a u sklopu Brastkog Lanca PL „Đorđe Vajfert“u kojem sam spoznavao tajne Masonerije, na proputovanju  od inicijacije do Pomoćnika.

Od čina inicijacije pa do danas Bratski lanac PL …

Read More

30-2 Slobodno zidarstvo i religija

Izučavanje dostupne literature, razgovori sa braćom, razgovori u profanom svetu, promišljanje svega ukazuju mi na dva potpuno protivrečna stava, prvi da su Slobodno zidarstvo i religija, ona koju danas prepoznajemo neraskidivo povezani i da se prepliću, i drugi, da su potpuno protivrečni. A ako je i samo Slobodno zidarstvo religija za sebe i suprostavljeno je ostalim religijama? Ako se tome doda protivrečnost odnosa pojedinih verskih zajednica spram masonerije kroz javna istupanja, ali i učešća pojedinih verskih velikodostojnika u Slobodno zidarskim ložama, onda se nadam, da braćo moja, shvatate u kakvoj sam se zamci, istina samoj sebi postavljenoj našao kada sam rešio da napišem nešto na ovu temu.

U traženju odgovora …

Read More

30-1 Nada je u nama

U Septembru mesecu 6015 godine na svojoj Fejsbuk stranici sam objavio, preciznije, prosledio sledeću priču;

”Priča o četri sveće”:

U prostoriji su polako gorele četiri sveće. Bila je gotovo potpuna tišina i mogao se čuti njihov razgovor.

Prva sveća reče:”Ja sam MIR – ljudi me ne uspevaju sačuvati, mislim da ću se ugasiti”. I odmah se ugasila.

Druga sveća reče: ”Ja sam VERA – nažalost, mnogi ljudi smatraju da nisam neophodna, nema smisla da gorim i dalje”. Tek što je to izgovorila, dunuo je lagani povetarac i ugasio je.

Treća sveća je žalosno progovorila: ”Ja sam LjUBAV – Nemam više snage, ljudi me često zaboravljaju i stavljaju po strani. Čak …

Read More

29-6 Poreklo grba masonske lože

Istorija sveta poznaje ratove za hranu, teritoriju, blago, uticaj… čak i ženu.

Borba dve grupe lјudi, prvi ratovi dva plemena, vodili su se prsa u prsa. Onog trenutka kada su se  dva udalјena sela ujedinila u borbi protiv zajedničkog neprijatelјa, kada se saveznici više nisu poznavali lično, bilo je potrebno identifikovati se u haosu borbe.

Ta identifikacija, znak, simbol, imali su za cilј da u kovitlacu, krklјancu, buci, spasu glavu. Na osnovu njih znalo se ko je pred vama – prijatelј ili neprijatelј. Do danas se nije pojavio efikasniji način da u magnovenju shvatite šta treba činiti

Znak ili simbol bilo je pero određene ptice, noga vuka, ogrlica od zuba …

Read More

29-5 Obredi inicijacije

Izabrao sam da govorim o inicijaciji, ne zbog toga da bih održao predavanje i nekog nečemu učio, već zato što je meni samom takva tematika bliska. Potvrdu prethodne tvrdnje pronalazim u tome što sam sam prošao četiri inicijacije. Međutim, onoliko koliko mi je ova tematika bliska iskustvom, toliko u njoj učestvujem kao pripadnik kolektiva, u koji je duboko ukorenjena mitska svest koja svoje utemelјenje pronalazi u delanju koje čini našu svakodnevicu.

U skladu s učenjem Karla Gustava Junga, ovu naznaku vam dajem da bih pokazao mitsko utemelјenje naše psihe. Takođe, time govorim da u samim obredima ne vidim isklјučivo zaostavštine paganizma, već primenji-vanje karakteristika Čovekove svesti. Monoteističke religije (a moje …

Read More

29-4 Slovo “G” i značaj desne strane na stepenu pomoćnika

Pre nego sam primlјen u ovu slobodnozidarsku ložu često sam sebi postavlјao pitanje šta znači slovo “G” koje se nalazi između simbola ugaonika i šestara. Sada kao član ove Poštovane lože u prilici sam da naučim i još dublјe proniknem u značenje ovog masonskog simbola. Ovaj simbol ima poseban značaj za Slobodno zidarstvo i to iz više razloga.

Prvi i najočigledniji je kao simbol Boga – Velikog Arhitekte svih svetova. Međutim, učeći, čitajući mnoge radove i knjige i zalazeći još više u tajne slobodnog zidarstva naučio sam da ovaj simbol ima mnogo dublјe značenje i simboliku. Radnici koji su gradili Solomonov hram svoju platu nisu dobijali samo u dnevnim životnim …

Read More

29-3 Slobodnozidarsko pravosuđe

U širem smislu, masonske greške i krivice se pojavlјuju u dva aspekta. U prvom slučaju, u pitanju su ogrešenja o zakone, običaje i tradicije Bratstva. U drugom slučaju, to su kršenja državnih zakona i društvenih normi. Iako se ova dva vida pogrešnog ponašanja često poklapaju, to nije uvek slučaj. Naime, da bi se kršenje profanih zakona moglo istovremeno kvalifikovati i kao masonska krivica, ono mora da obuhvati negiranje moralnih vrednosti koje neguje Bratstvo. Na primer, nepropisno parkiranje nesporno predstavlјa kršenje profanih zakona, ali se ne može smatrati masonskom krivicom. Sa druge strane, neizvršavanje naloga i naređenja Starešine Lože profani zakoni ne sankcionišu, ali takvo ponašanje predstavlјa očigledan masonski prekršaj, a …

Read More