32-3 Put ka svetlosti

Šta svaki čovek treba i može da učini da bude bolji, uspešniji, pozitivniji  nego  što jeste?

Za ispunjenost i sreću u životu potrebno je stalno učenje, uporan i sistematski rad. Čovek treba da ostvari svoje ljudske mogućnosti stremeći ka moralnoj savršenosti, radeći na sebi i svojoj moralnoj čistoti, na pročišćenju svojih misli jer samo iz samospoznaje proističu sve ostale vrline.

Slobodni zidar koji ima privilegiju da je u društvu „dobrih ljudi na dobrom glasu“ ima i obavezu da se ponaša u skladu sa etičkim učenjem svoga Bratstva, a to je dosledno sprovođenje principa Masonskog dekaloga.

Bog je večna svemoguća, nepromenljiva mudrost, najuzvišenija inteligencija i neiscrpna ljubav.

Obožavaj ga, poštuj i

Read More

32-2 Kralјevska umetnost

U obilјu ponuđenih tema za svoj arhitektonski nacrt izabrao sam temu Kralјevska Umetnost, nebi li u ovom vremenu kada je lјudska dobrota prezrena i obezvređena, vremenu u kome su uzvišene i neopiplјive vrednosti lјudskog duha – poput poštenja, vernosti, hrabrosti, bezuslovnog prijatelјstva i lјubavi ismejane, u vremenu kada sve više spoznajemo maksimu koja glasi: „Tama – što je više ima, to je manje vidiš“ i vremenu koje nam govori: „Kad žmurimo jedan minut, gubimo  60  sekundi svetlosti“, utkao nit u belo platno Slobodnog zidarstva i uneo makar iskru u baklјu iskonske svetlosti Kralјevske umetnosti, koja je probuđenau meni onog dana kada sam postao član našeg Bratstva.

Mark Tven

Neću se …

Read More

32-1 Slomljena libela

Nakon decenija predane gradnje, starom majstoru se, tokom rada na gradilištu Hrama, u ruci slomila njegova libela. Krenuo je da potraži novu, ali je njegova iskrzana i zaprlјana lenta počela da mu smeta i svaki čas bi se zakačila za neki deo gradilišta. Tama je počela da mu zamara oči, a posao mu se odjednom učinio kao monoton i besmislen. „Kada li sam se i zbog čega priklјučio gradnji ovoga Hrama?“, upitao se. Sećanje je vraćalo eho tišine. Činilo mu se da se priseća kako je nekada predano i sa oduševlјenjem pristupao svojim dužnostima – ali, sada više nije mogao da se seti koje su to njegove dužnosti i …

Read More

31-3 Alegorija proleća

“Proleće” je slika koju je naslikao Sando Botičeli 1482 godine, po naručbini jednog od članova porodice Mediči. Slika je danas izložena u galeriji Ufici (“Uffizi”)[1] u Firenci, gradu gde je i nastala. Porodica Mediči je čuvena bankarska porodica koja je praktično vladala Firencom i celom Toskanom u periodu poznatom pod imenom “humanizam i renesansa”. Porodica Mediči i njen najpoznatiji predstavnik Lorenco Mediči[2], ostaće upamćeni kao velike mecene i kuća koja je pod svojim krovom okupljala umetnike, naučnike i filozofe, direktno i indirektno pomažući razvoj jednog specifičnog filozofske pravca kasnije nazvanog neoplatonizam. Za neoplatoniste se može reći da su težili ka povratku filozofskoj misli grčkog filozofa Platona, uvezujući …

Read More

31-2 Zašto se neprekidno svađamo i delimo?

Prošlo je 25 godina od buđenja masonerije koja je na ovim prostorima bila uspavana i bila zabranjena od samog početka II Svetskog rata. Dug period apscinencije imao je za posledicu činjenicu da se pre 25 godina, odnosno 1991-e godine krenulo praktično od nule. Jesmo li, ili još uvek nismo, preležali dečije bolesti, pitanje je na koje je teško dati konačan odgovor. Jedina konstanta koja je prati masoneriju u Srbiji nakon buđenja, je izvesnost neprekidnih sukoba i podela. Međutim, savremenici smo pozitivnog trenda koji kaže da je interval između dva sukoba unutar pojedinih obedijencija sve duži i da su sukobi sve manje destruktivni. Šta je osnovni uzrok sukobima i podelama i …

Read More

31-1 Templ – crkva

Istorija kao “učiteljica života”, nikada nije mogla do kraja da rasvetli događaje iz dubine vremenske tame prekrivene sopstve-nim interesima i emocijama. Istoričar je, ipak, samo čovek, onaj koji se osvrće i zagleda u prošlost da bi saznao nesaznatljivo ili video nevidljivo. Ukoliko više uspeva da razgrne mračne slike utoliko se postavljaju više pitanja a odgovori postaju sve manje pouzdaniji.

Pitanje, po sebi, se nužno postavlja: da li mi, koji nismo istoričari, uspevamo da verom u nama, imaginacijom i nadčulnim prodremo dublje i “vidimo” više. Da li možemo da sagledamo stvarnu vezu u vremenskom i istorijskom tesnacu između reda vitezova Templara i Slobodnih zidara. Teško je ovo potvrditi ali, takođe, demantovati …

Read More

30-5 Masonska muzika

Još od najranijih dana modernog slobodnog zidarstva muzika je bila zastupljena, kako kroz rad u ložama, tako i u okviru banketa oko bele trpeze. U početku su to bile pesme i kantate koje su voklano izvodili članovi loža, da bi vrlo brzo počeli da se javljaju i instrumenti kao pratnja, u početku žičani, potom gudački, a onda i duvački. Anderson u svojim Konstitucijama iznosi tekstove nekih ranih pesama, koje su govorile o vezama između masona i biblijskih i istorijskih ličnosti. Nažalost, melodijski zapisi ovih pesama nedostaju. U drugoj polovini 18. veka u mnogim francuskim ložama se formira tzv. kolona harmonije, koja se sastoji od šest ili sedam instrumenata, …

Read More

30-4 EKONOMIJA NEVIDLJIVE RUKE TRŽIŠTA VIĐENA OČIMA SLOBODNOG ZIDARA (OD EKONOMIJE OHRABRENJA DO EKONOMIJE RAZOČARENJA)

„Pustinja postsocjalizma“

Kao što se pad Berlinskog zida 1989. smatra prekretnicom u blokovskoj podeli sveta i geopolitičkom preoblikovanju globalne ekonomije, tako se i petooktobarske promene 2000. u Srbiji uzimaju kao početak izgradnje tržišne ekonomije i preduzetništva. Kreatori ekonomske politike u Srbiji su se opredelili za monistički koncept neoliberalne ekonomije kao glavnog arhitektu vlasničkog, organizacionog, marketinškog i menadžer-skog prestrukturiranja privrede. Petooktobar-ske promene najavile su novi model društveno-ekonomskog redizajniranja privre-de Srbije. Stari temelji se ,,ruše“ s euforičnim obećanjem o izgradnji „dugoočekivane moderne Srbije“. U promociono-komunika-cionom miksu kreiranja „nove“ Srbije akcenat je stavljen na promene u svim segmentima: političkom, privrednom, socio-kulturološkom, etičkom, društveno odgovornom poslovanju itd.

Proces privatizacije društvenih preduzeća u Srbiji je …

Read More

30-3 Slobodan zidar na proputovanju od inicijacije do pomoćnika za spoznajom tajni slobodnog zidarstva

Polazeći od činjenice da se Slobodno zidarstvo održalo  ovoliko vekova zhavaljujući Bratskom lancu-energiji koja povezuje svu Braću bez obzira na sve različiosti  (nacionalne, verske, akademske i dr.), s jedne, i da je Slobodno zidarstvo nauka o moralu-etici, pod velom alegorije ilustrovana simbolima, s druge strane, s iskrenom verom u Velikog Arhitektu Svemira, hronološki ću (ali u kraćim crtama) izneću svoja osećanja na proputovanju (traganju) za spoznajom tajni Slobodnog zidrastava. Na tom putu pročišćenja osvrnuću se na  svoje „moralno-etičko prosvetljenje (samospoznaju), s jedne, a u sklopu Brastkog Lanca PL „Đorđe Vajfert“u kojem sam spoznavao tajne Masonerije, na proputovanju  od inicijacije do Pomoćnika.

Od čina inicijacije pa do danas Bratski lanac PL …

Read More

30-2 Slobodno zidarstvo i religija

Izučavanje dostupne literature, razgovori sa braćom, razgovori u profanom svetu, promišljanje svega ukazuju mi na dva potpuno protivrečna stava, prvi da su Slobodno zidarstvo i religija, ona koju danas prepoznajemo neraskidivo povezani i da se prepliću, i drugi, da su potpuno protivrečni. A ako je i samo Slobodno zidarstvo religija za sebe i suprostavljeno je ostalim religijama? Ako se tome doda protivrečnost odnosa pojedinih verskih zajednica spram masonerije kroz javna istupanja, ali i učešća pojedinih verskih velikodostojnika u Slobodno zidarskim ložama, onda se nadam, da braćo moja, shvatate u kakvoj sam se zamci, istina samoj sebi postavljenoj našao kada sam rešio da napišem nešto na ovu temu.

U traženju odgovora …

Read More