25-1 Godina istinskog svetla (G.I.S)

Od samog stupanja u Bratstvo mnogi se pitaju odakle potiče masonsko računanje vremena, zašto je to relevantno za slobodno zidarstvo i žele da saznaju šta ”Godina Istinskog Svetla” ili ”A.L.” znači.

Biskup Džejms Ašer i Godina Postanja

Istraživanjem pronalazimo da skraćenica ”AL” potiče od latinskih reči “Anno Lucis”, što u prevodu znači “Godina Svetlosti”. Prošavši kroz mnoge različite izgovore AL se greškom vezivao za godinu 4004. pne za koju je biskup Ašer 1654. odredio kao godinu “stvaranja sveta”.

Ašer je bio nadbiskup oblasti Armah, u Severnoj Irskoj, i Primat (Prvi Biskup, ekvivalent Vladike) cele Irske od 1625-1656. Do te ”Godine Postanja” Ašer je došao izučavanjem tada dostupnih istorijskih podataka, uz …

Read More

24-3 RAZLIKA IZMEĐU “STARIH DUŽNOSTI” I “DREVNIH MEĐAŠA”

Stare Dužnosti (Old Charges) i Drevni Međaši (Ancient Landmarks) NIKAKO nisu sinonimi i njihovo poistovećivanje može dovesti do velikih problema i nesuglasica prilikom tumačenja pravnih praznina u aktima masonskog zakonodavstva.

Najkraće rečeno, Stare Dužnosti predstavljaju zbirni izraz za sve (sačuvane) masonske akte, nastale od 13. do 18. veka, a koji sadrže etičke ili pravne norme Slobodnog Zidarstva, i  pripadaju korpusu “pisanog masonskog prava”. Drevni Međaši pred-stavljaju uži pojam, i produkt su određene sistematizacije, slične onoj koju je 1723. izvršio Anderson (Andersonova Konstitucija). Drevni Međaši spadaju u korpus “nepisanog masonskog prava”, što ne znači da je reč o usmenom predanju, već o zapisanim neformalno aklamativno prihvaćenim veko-vnim normama običajnog …

Read More

24-2 Savest kao tačka susreta profanog i masonskog

Tekst pred vama presečna je tačka više misaonih i životnih tokova koji me okružuju ovih dana. Ona može prilično dobro da se modeluje kao dilema samonametnuta nakon što sam se našao u Severnoj koloni:


„Sve ove priče o klesanju i svetlosti lepo zvuče, ali koliko je zaista u profanom svetu moguće poštovati etiku koju nameće pripadnost Bratstvu?“ Svedoci smo da se u prisustvu tri velika i mala svetla slažemo u razmišljanjima o bazičnim postulatima masonske etike i morala. Ti postulati, najlepše sažeti u Dekalogu, predstavljaju široko postavljenu osnovu na kojoj funkcionišu civilizacije i društva još od drevnih vremena i ja ih neću ponavljati.

Sve to sjajno zvuči. Kada bismo izvan …

Read More

24-1 RAZVOJ LJUDSKIH PRAVA U 21. VEKU, ILI PERFIDNO PRIKRIVANJE NASTAJANJA NOVOG DRUŠTVENOG PORETKA

Nedavna pobeda “bradate žene” Končite Vurst na Evrosongu ujedinila je planetu. Svi su osetili potrebu da reaguju. Većina zgražavanjem uz pominjanje Sodome i Gomore, manjina izražavanjem podrške razvoju ljudskih prava LGBT zajednice i transrodnih persona. Međutim, apsurd pobede transrodnog bića na evropskom muzičkom festivalu ogolio je ono što centri moći nevoljno priznaju – a to je da prisustvujemo rađanju jednog novog društvenog poretka, koga, makar u startu, obeležava nastajanje prekarijata, kao nove društvene klase.

Masonska zajednica je kao nikad hitro reagovala na globalni fenomen Končite Vurst. Glavna tema sajber ili kafanskih ćaskanja širom balkanskog regiona bio je Eurosong freak-show. Da bi lakše shvatili zgražavanje prosečnog balkanskog Masona nad činjenicom da …

Read More

23-3 Petak 13 (uspon i pad Templa)

– Trinaest se vekovima u narodu tumači kao broj sa negativnim predznakom. On je često deo sujeverja mnogih svetskih kultura, a paralelno i predmet filozofskih analiza. U misteriozofskom rečniku, to je broj smrti i rođenja, vlasništva i nasleđa. Smatra se negativnim brojem jer predstavlja fatalno koračanje ka smrti. i Kabala smatra 13 brojem zla, a u Apokalipsi se u trinaestom poglavlju govori o Antihristosu.


– Petak 13. kao pojam, uživa posebnu pažnju i interesovanje kroz vekove, kako sujevernog puka, tako i pisaca, režisera. I pored neshvatljivo velike eksploatacije ovog pojma, malo je onih koji su zaista upućeni o čemu se ovde zapravo radi i kada je nastao, da li je …

Read More

23-2 Antimasonska izložba

Antimasonska izložba je veoma značajan događaj iz perioda okupacije Kraljevine Jugoslavije. Njen cilj je bio diskriminacija pokreta i organizacija koje su bile direktno suprostavljene okupacionim vlastima. Represija nad slobodnim zidarima je tom izložbom doživela svoj moralni vrhunac sa stanovišta okupatora, jer nije stavljala u negativan kontekst samo organizaciju kojoj su pripadali već i njih lično u vidu njihovih fotografija koje su činile sastavni deo izložbene postavke. Potrebno je istaći da je pritisak na masoneriju, u cilju njenog gašenja, u Kraljevini Jugoslaviji počeo još pre rata i okupacije, ali to ne znači da je ova kampanja vođenja u cilju stvaranja idealne podloge za izložbu već je dosta verovatnije da je izložba …

Read More

23-1 Odnos masonerije i crkve

Masoni se rađaju ne stvaraju se – to je više puta dokazana pretpostavka ali kako objasniti da se po rođenju mi krstimo po hrišćanskim obredima, prihvatamo pravila hrišćanstva, pokušavamo da ih primenimo da bismo bili dobri ljudi i tek posle izvesnog vremena bivamo prepoznati od strane Braće i tek onda uvedeni u tajne i privilegije slobodnog zidarstva.


Da li nas hrišćansko vaspitanje priprema za put koji nam je određen? Ili je pripadnost veri samo nešto što je uslovljeno istorijom, običajima i nezaintesovanošću naših pretho-dnika, pa što ne reći i roditelja. Ili je bolje da se uklopimo u mainstream i time ne odska-čemo i privlačimo neželjene poglede na sebe kao na …

Read More

22-4 RAZMIŠLJANJE POMOĆNIKA NA PUTU KA MAJSTORU KRALJEVSKE UMETNOSTI

Put od pomoćnika ka majstoru, vreme trajanja tog puta i radovi koji se obavljaju na njemu, kao deo vizije, ostavljaju dubok trag u procesu duhovne gradnje. Kao i svaki put, tako i ovaj kojim ide pomoćnik, je put, koji ima svoje zamke, iskušenja i izazove. U trenucima slabosti može se postaviti pitanje: „ odkud ja na tom putu, šta će to meni, imam li ja te vrednosti, vredi li to mog angažovanja“… Odgovor je u pitanju: „Gde je tu malo volje“… Sve dileme se reše uz malo više strpljenja i poverenja. To je jedan od najbitnijih rezultata napornog rada pomoćnika.


Pomoćnik još uvek stvara uslove za svoj rad. On uči …

Read More

22-3 SIMBOLIČKO ZNAČENJE STUBOVA BOAZ I JAKIN NA ULASKU U MASONSKI HRAM

Hiram I (jevreski kralj Tajre (tyra)) je rekao:“Sali dva stupa od mijedi, jedan stub bješe od osamnaest lakata (9m) u visinu, a u naokolo od dvanaest lakata (6m). Taki bješe i drugi stup. I načini dva oglavlja da se metnu ozgo na stupove, salivena od mijedi, pet lakata (2,5m) bješe visoko jedno oglavlje i pet lakata bješe visoko drugo oglavlje. I pletenice isprepletane i vrvce kao verige načini na oglavlja koja bjehu na vrh stupova, sedam na jedno oglavlje i sedam na drugo oglavlje. Tako načini na stupove i dva reda šipaka. Na jednu pletenicu u naokolo da pokrivaju oglavlje koje bijaše na vrhu; tako načini i na drugom oglavlju. …

Read More

22-2 Veza masonerije i ličnog uspeha

Svaki lični uspeh rezultat je mnogih malih bitaka, iz kojih ponekad izlazimo kao pobednici, a ponekad kao poraženi.PORAZI ili NEUSPESI stvari su koje nas prate na putovanju koje se život zove i nema onoga koji u toku svog bivstvovanja nije osetio gorki pelin istih.

Ono čemu nas uči kraljevska umetnost i masonski način poimanja života je da nikada ne smemo dozvoliti da nas porazi osujete i obeshrabre, da poljuljaju volju i veru u nas same, da nas učine nesigurnim i plašljivim.

Neuspeh je kao uragan, njegov prvi udar je najjači i najrazorniji, sa najvećim efektom devastacije. Uprkos takvoj sili, dobro sazidana građevina, sa jakim temeljom u kome ima mnogo …

Read More