22-1 Kongres u Lozani i “Veliki Arhitekta Univerzuma”

Svaka ozbiljnija rasprava o osnovnim principima regularnosti, na samom početku mora da pomene Kongres u Lozani održan 1875-e godine. Pošto se već tako često pominje, da probamo da malo rasvetlimo o čemu se tu zapravo radi i zašto je on tako značajan. Svima nama koji radimo po Škotskom obredu ova tema je zanimljiva sa više aspekata. Možda se neko od braće zainteresuje pa pojedina pitanja obradi detaljnije jer materijala i podataka ima mnogo. Cilj ovog teksta je da skrene pažnju i interesovanje braće na događaj koji često pominjemo a najčešće ne znamo mnogo o njemu. Da vidimo šta povezuje ime ovog divnog Švajcarskog grada, 1875-u godinu i masone.


Reprezentativnost učesnika
Read More

21-5 Asi lo decidió la suerte y La Caverna me es conocida

Cuatro palabras por lo menos, nos proyectan de repente en el mítico mundo simbólico del drama de nuestra propia existencia, el que corresponde a la parte más oculta, la más enterrada en nuestro ser profundo, como si el dominio del corazón y del espíritu fuera una caverna. Así como nuestras entrañas a menudo expresan nuestra verdad primera, a veces también suelen ser el inicio de una verdad capaz de sublimarse tras las pruebas que la vida nos impone. Pues, a ello lleva el camino iniciático que la Masonería propone, camino inflexible que nos lleva desde la caverna a la realidad y de ahí hacia la Verdad.

Elegido de los Nueve:

Read More

21-4 Inicijacija

Da bi neko postao član masonskog bratstva pre svega mora svojim bićem, delom i ponašanjem da se, potpuno nesvesno, za to kvalifikuje. On mora da bude „Mason bez kecelje“. U masoneriji se najčešće za takvog čoveka koristi termin: „Slobodan čovek na dobrom glasu“. Pod slobodom se danas pre svega misli na slobodu duha. Otvorenost ka prihvatanju novih saznanja. Ka razlikama i drugačijem mišljenju. Sloboda označava i slobodu odlučivanja pa i slobodu izbora da se pristupi nekoj organizaciji ili društvu. Dobar glas je karakteristika ljudi koji za sobom ostavljaju tragove u kojima se vidi čovečnost, empatija i filantropija. Ljudi koji su i u društvenoj zajednici viđeni kao ugledni i primerni. Ukoliko …

Read More

21-3 Nauka i/ili religija

Rad koji vam sada izlažem napisao sam jednog popodneva slušajući izjavu aktuelnog Pape da i ateisti mogu da budu u skladu sa Bogom (izjava je u originalu glasila “Vernici i ateisti su isto moralni). Papa Franjina otvorenost za različita pitanja koja su za vreme njegovih prethodnika smatrana tabu temama, nametnula mi je dilemu, koja se u različitim formama često provlači kroz razgovore i komunikaciju mislećih ljudi. Da li su religija i nauka u suprotnosti? Da li potiru jedna drugu? Novo vreme, tehnologije, brzina protoka informacija i znanja ovo pitanje čine još aktuelnijim.

U poslednje vreme često moram da sebi bliskim osobama koji su ateisti objašnjavam da bavljenje primenjenim naukama ne …

Read More

21-2 Društveni uticaj slobodnog zidarstva kao etičko pitanje

1.

Pitanje društvenog uticaja slobodnog zidarstva neraskidivo je povezano sa pitanjem samog smisla masonskog pokreta. Na opisano pitanje odgovor se, po prirodi stvari, prvo ima tražiti u ritualu, odnosno u njegovom tumačenju. Naime, prilikom inicijacije, u delu obuke učenika slobodnih zidara, na pitanje šta je slobodno zidarstvo predviđen je sledeći odgovor:

„To je univerzalni savez prosvećenih ljudi, koji su se udružili da bi radili zajedno na moralnom i intelektualnom usavršavanju čovečanstva“.

Iz navedenog, proizilazi nesporan zaključak da je društveni uticaj (emaniran kroz sintagmu: ..moralno i intelektualno usavršavanje čovečanstva) konstitutivni elemenat razloga i smisla masonerije kao pokreta.

2.

Kako je rešeno prethodno pitanje? Da li je društveni uticaj cilj ili nije …

Read More

21-1 Raditi na sebi i izgrađivati hram razuma volje i ljubavi

Biće prakse

Čovek je biće prakse jer svojom svrsishodnom delatnošću svet. Ali, pri tom on ne samo da stvara nove vrednosti već i razara postojeće. Kada realizuje nešto novo čovek ukida ono što je negativno, bar po njegovom mišlјenju, u već postojećem. Dakle, čovek je u isti mah i kreativno i destruktivno biće. Međutim mi Masoni se ne postavlјamo pasivno prema postojećoj stvarnosti. Insistiramo i radimo na tome da je čovek prvenstveno biće kreativne prakse, i to sprovodimo kroz jedan stvaralački proces. Pri tom mi stvaramo kreativne lјude, što je naš cilј.

Čovek je biće slobodno (sloboda, jednakost, bratstvo). Sloboda nije apso-lutna pa se može reći da je čovek ograničeno …

Read More

20-6 The Secret of the DEATH of Hiram Abiff – Third Degree of Freemasonry

The road in Masonry is simple, as it is represented by three stations or degrees.

A candidate is first initiated into Free-masonry and becomes an Entered Apprentice. He is under training and young. Surely, he has difficulty in understanding what is going around him.

The second station, which is also called the “midway”, is the Fellow-craft. It is when the Entered Apprentice is leaving his stage of youth and “Passing” into maturity. Maturity always comes with the desire to learn and discover areas that might have been under the young Entered Apprentice’s mind’s detection.

At the Fellow-craft degree, first a mason is a fellow of other brothers, meaning he is …

Read More

20-5 The Dead Sea and “The Widow’s Bag”

Many of you might have heard about the Dead Sea. I lived some thirty minutes west of the Dead Sea, in Jerusalem. The Dead Sea is the Earth’s lowest elevation on land, being 423 meters below Sea level. This is the reason why when we (the Jerusalemites) go to the Dead Sea, we say, “I’m descending to the Dead Sea”.


The Dead Sea, also, is not a Sea at all. It is in fact a lake which is mainly fed by the Jordan River. Since it is the lowest point on land and so much under sea level, it has no outlet. It doesn’t give its waters out. This, among …

Read More

20-4 The Great Architect Of The Universe

In every dedication, every oath, every ritual speech and every forming of the Masonic Lodge we are addressing to the Great Architect Of Universe. At each of our works that I have participated as Entered Apprentice, Fellow Craft or as a Master Mason of the Royal Art… I, my brethren, I wonder who he is, or rather, what it is this Great Architect?

Masonic historians, quoting from “Coil’s Masonic Encyclopedia”, claim that the term Great Architect of the Universe comes from a long tradition of using an allegorical name for the Deity. This definition, that entered Masonic tradition in speech, comes from Andersen’s Constitutions from 1723 and it has probably …

Read More

20-3 Veliki Arhitekta Svih Svetova

Pri svakom posvećivanju, svakom zaklinjanju, svakom ritualnom obraćanju u otvorenoj Slobodnozidarskoj loži obraćamo se Velikom Arhitekti ili Neimaru Svih Svetova. Na svakom našem radu kao Učenik, kao Pomoćnik i kao Majstor Kraljevske Umetnosti ja se, Braćo moja, pitam ko je, ili bolje rečeno šta je i šta predstavlja Veliki Arhitekta.

Masonski istoričari, navodeći iz “Kojlove Masonske Enciklopedije”, tvrde da izraz Veliki Arhitekta Univerzuma potiče iz duge tradicije upotrebe ovog alegorijskog naziva za Božanstvo. Ova definicija koja je ušla u tradiciju masonskih obraćanja potiče iz Andersenovih Konstitucija iz 1723. god a koje je on verovatno preuzeo iz Kalvinističkih učenja i terminologije.

Da li je to Bog, neka druga religija? Da …

Read More